Saturday, April 16, 2011

Untitled

Dinar adalah matawang islam yang diguna pakai pada zaman khalifah,tetapi selepas tamadun islam kalah dalam peperangan maka muncul  wang fiat yang dikeluarkan mengikut sukatan emas.Emas juga satu-satunya matawang yang tidak boleh di manipulasikan sebab ianya barang yang paling berharga dan tidak boleh diperbuat oleh kejanggihan teknologi,berbeza pula dengan wang fiat yang sewenang-wenangnya di cetak tidak mengikut ukuran sukatan emas.
Dinar pada zaman khalifah adalah tidak ada Spread  sebab ianya matawang sebagai barang penukaran dengan barang yang dijual seperti membeli Unta,mungkin pada zaman itu harga 1 ekor Unta adalah 1 Dinar.Disitu la berlakunya pertukarang matawang dinar dengan barang jualan.

Sekarang ramai yang menjual Dinar mengikut Spread harga jual  dan harga beli,mungkin ini menjadi satu soalan bagi anda kenapa Dinar ada diletakkan Spread diantara harga jual dan harga beli. Jawabannya adalah sekarang orang membeli Dinar hanya untuk koleksi dan simpanan,tidak boleh kita jadikan dinar sebagai matawang dalam komuniti wang fiat, semuanya adalah Yahudi yang control.
Untuk membuat tempahan sila hubungi kami atau layari website rasmi kami www.oneau.com.my.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers